pondělí 9. března 2015

Tarte tatin

Pokud je nějaký koláč, ze kterého jsem měla opravdu dlouho respekt, je to tarte tatin. Možná proto, že obsahuje karamel a můj strach z karamelu už jsem tu ostatně popisovala, možná proto, že se dělá naruby a ono vše, co je mimo pravidla, vzbuzuje tak trochu nedůvěru. Nevím. Každopádně se mi podařilo více než úspěšně tuto výzvu pokořit a chtěla bych se s Vámi o tento recept podělit.

K historii koláče - asi už jste všichni slyšeli o příběhu sester Tatinových, který tento koláč vytvořily vlastně omylem. Sestry vedly restauraci, která je mimochodem stále v provozu, ve městečku Lamotte-Beuvron a v období lovů chystaly pro myslivce menu. Jedna z nich měla v plánu klasický jablečný koláč, ale až pozdě si uvědomila, že do hrnce dala zkaramelizovat jablka, ale vlastně zapomněla na těsto. A tak se rozhodla je pouze těstem zakrýt a upéct koláč takto. Myslivci její výtvor ocenili a tak vznikl slavný Tarte tatin.

A jak tedy na něj?

Ingredience:

Na náplň:

6-8 jablek (já použila Granny Smith)
200g cukru
80 g másla
5 lžic vody

Na těsto:

200 g hladké mouky
100 g másla
1 žloutek
0,6 dl studené vody
špetka soli

Postup:

Nejprve si vypracujte těsto. Začněte moukou a máslem, tzn. mírně změklé máslo promačkejte s moukou, aby vám vznikly takové sypké granulky. Následně přidejte sůl, žloutek a vodu a vše zapracujte. Dejte těsto vychladnout na minimálně 2 hodiny do ledničky - mrazák zásadně nedoporučuji, mění to pak strukturu těsta. Když už se blížíte zmiňovaným dvěma hodinám, oloupejte a nakrájejte jablka. Já je krájela na osminky, čtvrtky mi přišly moc velké a slabší plátky se lépe kladly do formy. V hrnci smíchejte cukr a vodu tak, aby vznikl cukrový sirup a zahřívejte, dokud vám nevznikne krásný hnědý karamel. Stejné pravidlo jako u Caramel beurre salé - NIKDY NEMÍCHEJTE! Našla jsem na internetu X receptů, kde Vás nabádají, abyste míchali. Nedělejte to, jinak přijdete o vařečku a s celkem velkou pravděpodobností i o hrnec. Když už je karamel krásně hnědý, přidejte máslo a teď už začněte míchat, dokud se nerozpustí. Pak přidejte jablka, vše promíchejte a provařte asi 10 minut. Jablka skládejte do máslem vymazané formy (já na to použila obracecí kleštičky na maso) a následně zalijte částí karamelu. Jelikož jablka pustí šťávu, nelejte ho tolik, vše by potom plavalo. Stačí cca 4 až 6 polévkových lžic. Zbylý karamel si ještě rozdělte na půl odlitím části. Zbytek ještě trošku zahřejte a přidejte lžíci už dříve připraveného slaného karamelu, který zahřejete s tím, co už máte a dolijete ho na jablka. Slaná chuť (jen mírně) dodá zvláští šmrnc. Následně vše překryjte těstem, kraje zasuňte dovnitř, mírně propíchejte, ať může unikat pára, a pečte na 180 stupňů cca 30-35 minut. Po upečení před vyklopením na talíř (nejlépe větší než forma) nechte 5 minut odstát. Et voila !

Bon appétit !

Žádné komentáře:

Okomentovat