úterý 2. prosince 2014

Sýry - kam na ně v Brně?



K francouzské kuchyni naprosto neodmyslitelně patří sýry a jsem za to moc ráda. Někdy mě trochu mrzí, že tady v Čechách nemáme až takový výběr a tradici. Naštěstí se ale situace lepší a spousta zahraničních sýrů se dát najít i tady (a to nemluvím o těch rádoby zahraničních v mléčném oddělení v supermarketu). Je pravda, že si za ně člověk trochu připlatí, ale stojí to za to... Jednou za čas...


Uplně poprvé jsem ochutnala pravý francouzský sýr, když mi bylo asi sedmnáct. Byli jsme se školou na speciálním pobytu ohledně filmové kritiky v jednom docela malém městečku. Pokud se nepletu, tak jsou tam každé pondělí "slepičí trhy" (marché aux poules), na kterých se dá koupit vše od zeleniny přes vajíčka k sýrům a uzeninám. U jednoho stánku nás zastavim takový milý starší pán a nabídl nám ochutnávku. Při prvním pohledu jsem mu moc nedůvěřovala - celé obrovské kolo sýru vypadalo, jak kdyby ho někdo vyválel předtím v blátě. No co, má se zkusit vše, tak jsem ochutnala. Orgasmus v puse!! A jak jednou ochutnáte, nemáte už nikdy dost :)



Kdybych měla citovat všechny sýry, co mám ráda, tak jsme by to bylo opravdu na dlouho... Mám ráda ať už klasický český hermelín jen tak anebo nakládaný či Pepu na grilu. Potom si dám ráda gruyère, chuťově velice specifický švýcarský sýr, brie nebo Cabecou de l'Aveyron (kozé sýr). Můj favorit je ale comté.


Ve větších městech je výhoda různých sýráren a obchodů se specializovaným zbožím. Jelikož doma nedáme na sýry dopustit, oblíbili jsme si obchůdek Gran Moravia na Zelném trhu. Mají velký výběr ať už italských, českých nebo i pár francouzských sýrů. Hlavně comté, ten je prostě nejlepší. Nevím přesně, jak takový sýr popsat, ale má celkem specifickou chuť, osobně tam v ocásku cítím z dálky oříšky nebo mandle... A taky si zde můžete koupit vynikající máslo na váhu, které když si to rozpočítáte na gramy, vyjde vlastně stejně jako v obchodě, ale kvalita se nedá srovnávat. A vůbec, kvalita produktů je tu vážně vyjímečná a výběr italských těstovin, uzenin a dalších produktů široký.


Další místo, kam se dá dost dobře zajít pro sýry je My Food u Vaňkovky. Kromě sýrů mají i skvělý výběr masa a uzeniny (ta mortadella!!!!) a hlavně dokonalou obsluhu. Vždy odcházím s úsměvem na tváři a to je základ správného zákaznického servisu, který určitě mají.



V současné době tak trochu pendluju mezi Prahou a Brnem. Práci mám v Praze a na víkendy jezdím zpět "domů". Celkové stěhování do Prahy mě čeká v únoru a doufám, že si najdu stejně dobrá místa nejen na sýry, jako v Brně. Znáte nějaká?

Žádné komentáře:

Okomentovat